Навигационная цепочка

Публикатор

angle-left Joensuun uusi historiateos esittelyssä ja tekijät tavattavissa 13. joulukuuta

Joensuun uusi historiateos esittelyssä ja tekijät tavattavissa 13. joulukuuta

Joensuu-päivänä julkistettiin kaupungin viime vuosikymmeniä käsittelevä historiateos Joensuun historia VIII – Vuodet 1954–2020. Taidemuseo Onnissa järjestetään kirjallisuustapahtuma ”Joensuun kaupunkihistoria tutuksi” keskiviikkona 13. joulukuuta kello 17, jolloin on mahdollisuus kuulla kirjan synnystä ja sisällöstä sekä keskustella kaupunkihistoriakirjan tekijöiden kanssa. Paikalla ovat toimittaja Jukka Kokkonen sekä kirjoittajat Alina Kuusisto ja Jani Karhu.
Kirjallisuustapahtuma pidetään Joensuun Kulttuurin Unelmavuoden viimeisen kulttuurikahvilan perään, joka alkaa taidemuseon juhlasalissa kello 16. Sekä kulttuurikahvilaan että kirjallisuustapahtumaan on vapaa pääsy.

Vuosiin 1954‒2020 mahtuu mullistavia kehityskulkuja ja murroksia. Joensuun historia VIII käsittelee neljää teemaa: elinkeinoelämän muutosta, kaupungin asemaa maakuntakeskuksena, Joensuun sivistyselämää ja vapaa-aikatoimintaa sekä terveydellistä ja sosiaalista hyvinvointia.

– Kaupunkihistorian parissa on työskennelty jo lokakuusta 2016 lähtien. Kirjoittajat ovat tehneet tarkkaa tutkimustyötä ja paneutuneet huolella lähteisiin. On upeaa, että työ on nyt valmistunut ja kaikkien kuntalaisten luettavissa, sanoo museonjohtaja Tarja Raninen-Siiskonen.

Kaupunkihistoriakirjaa on myynnissä taidemuseolla, Carelicumin palvelupisteessä sekä pitäjien palvelupisteillä hintaan 45 euroa. Teos julkaistiin yhdessä SKS Kirjat -kustantamon kanssa.

Kulttuurikahvilassa kuullaan ennen kirjallisuustapahtumaa J. S. Bachin Die Kunst der Fuge joensuulaisen Taiga-kvartetin tulkitsemana. Museon lipunmyynnistä voi ostaa viiden euron hintaisen kahvilipun.

Lisätiedot:

museonjohtaja
Tarja Raninen-Siiskonen
tarja.raninen-siiskonen@joensuu.fi

Joensuun historia VIII kansikuva ja teksti