angle-left Tarja Malinen & Eeva Tiisala: ”Rauha – elämän hengitys” Joensuun taidemuseo Onnissa 26.1.-16.4.2023

Joensuun taidemuseo Onnin vuoden käynnistää Tarja Malisen ja Eeva Tiisalan yhteisnäyttely ”Rauha – elämän hengitys”. Näyttely on avoinna yleisölle 26. tammikuuta – 16. huhtikuuta 2023 välisenä aikana Onnin ensimmäisessä kerroksessa.

Yhteisnäyttelyssä taiteilijat työstävät omintakeisilla tavoillaan elämän kiertokulkuun sekä ihmisen ja luonnon olemassaoloon liittyviä kysymyksiä. Tiisala ja Malinen ovat pitkäaikaisia ystäviä, joiden yhteinen historia vie 1980-luvun alkuun. Taiteilijat opiskelivat yhdessä Taideteollisen korkeakoulun iltalinjalla, Ateneumissa, ja ovat siitä lähtien pitäneet yhteyttä, tukeneet ja kannustaneet toisiaan.

Tarja Malinen (s. 1961), jo pitkän uran luonut pohjoiskarjalainen taiteilija, työskentelee veistosten ja installaatioiden parissa. Malinen käsittelee töissään ajankohtaisia ja ajattomia aiheita, kuten eri kulttuurien rauhanomaista rinnakkaiseloa sekä nuorten yksinäisyyttä. Poikansa kuoleman jälkeen Malinen on käsitellyt töissään myös omakohtaista surua. Hän työskenteli vuonna 2022 Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Karjalan rahaston puolivuotisella apurahalla.

Eeva Tiisala (s. 1952) taustoittaa teoksiaan kirjoittamiensa runojen kautta.

Kirkkauden

aamu