angle-left Studiossa 26.3.–2.5. Aleksander Ikko: Maalauksia Venäjän Karjalasta

Studiossa 26.3.–2.5. Aleksander Ikko: Maalauksia Venäjän Karjalasta

Näyttely koostuu taiteilijan vuonna 2018 Joensuun taidemuseolle lahjoittamista teoksista.

Aleksander Ikko, Uusi vene (1984)

Taidemuseo Onnin kolmannen kerroksen Studiossa avautuu 26.3. näyttely, jossa on esillä inkerinsuomalaisen Aleksander Ikon maalauksia Venäjän Karjalasta.

Aleksander (Santeri) Ikko syntyi vuonna 1952 Itä-Karjalan Patijärvellä. 1950-luvun alkupuolella inkerinsuomalaiset pääsivät palaamaan takaisin Karjalaan Siperiasta. Ikon perhe palasi Inkerinmaalla sijaitsevaan Kelttoon vuonna 1960.

Ikko opiskeli kuvataidetta Pietarissa vuosina 1971–77. Opintojen jälkeen hän toimi taidekoulun opettajana 1977–84 ja omaksui samalla aikakauden vallitsevan taidesuuntauksen, sosialistisen realismin. Aihepiirinsä Ikko löysi pääasiassa Karjalan maaseudun kylistä. Hänen maalauksensa kuvaavat usein maaseudun ihmisiä, kuten kalastajia tai verkonpaikkaajia arkisessa työssään. Autioituvien maalaiskylien laudoitetut ikkunat viestivät kaipuusta katoavaan elämäntapaan.

Vuodesta 1978 lähtien Ikko osallistui lukuisiin taidenäyttelyihin Neuvostoliiton alueella. Ensimmäinen oma näyttely oli vuonna 1982 Pietarin Taiteilijaliiton tiloissa. Ikko oli Neuvostoliiton Taiteilijaliiton jäsen vuodesta 1983.

Aleksander Ikon maalauksia on mm. Venäjän kulttuuriministeriön kokoelmissa. Lisäksi niitä kuuluu moniin yksityiskokoelmiin Suomessa, muualla Euroopassa ja myös USA:ssa. Ikko on maalannut useita alttaritauluja Inkerinmaan kirkkoihin. Suomessa hänen näyttelyitään on ollut aiemmin mm. Tampereella, Lappeenrannassa ja Nastolassa.

Kuvan teos: Aleksander Ikko, Uusi vene (1984)

Aleksander Ikko, Uusi vene (1984)