angle-left Pia Männikön taiteilijatapaaminen ke 6.4. klo 17

Pia Männikön taiteilijatapaaminen ke 6.4. klo 17

Kuvanveistäjä Pia Männikkö saapuu taiteilijatapaamiseen 6.4. klo 17 esittelemään Kasvusto-näyttelyään Joensuun taidemuseo Onniin. Taiteilijan puheelle on varattu noin tunti aikaa, jonka yhteydessä yleisö voi esittää kysymyksiä – nyt on hieno tilaisuus kuulla Männikön työstä ja teosten taustoista. Tilaisuus sisältyy taidemuseon sisäänpääsymaksuun.

Männikön näyttelyssä korostuu katsojan ja teosten vuorovaikutus tilassa. Teokset lähestyvät ihmisen kehollisuutta moniulotteisesti, sillä ne tulevat katsojaa lähelle niin materiaalisten valintojen kuin teosten osallistumaan kutsuvien muotojenkin kautta.

Teosten materiaalit ja visuaaliset elementit viittaavat usein ihmisen fyysisen olemukseen, vaikka tätä ei välttämättä heti huomaisikaan. Männikön teoksista voi löytää konkreettisia kehon painaumia, vartalon muodoista koostuvia maisemia, hiuksista muodostuvan vuosirenkaan ja arkisia materiaaleja, kuten pelastuspeittoja tai maalarinteippiä.

Näyttelyssä tulevat näkyväksi myös hitaat muutokset ja ajan kuluminen. Installaatiot saavat jokaisella esityskerralla hieman erilaisen muodon niiden asettuessa uuteen tilaan. Samoin teosten muodot kasvavat näyttelystä toiseen. Kasvusto on auki Joensuun taidemuseossa 13.4.2022 saakka.