Murupolku

Päättymättömät tarinat avataan 20.2. alkaen

20.2.-31.5.2020
Päättymättömät tarinat – poimintoja Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelmasta

Joensuun taidemuseon kevätnäyttely nostaa esille poimintoja Keravan taidemuseon Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelmasta. Näyttely sisältää grafiikkaa 12 tunnetulta suomalaiselta kuvataiteilijalta.

Italialaislähtöinen Rolando Pieraccini on asunut Suomessa yli 40 vuoden ajan ja kerännyt kokoelmaansa suomalaisten kuvataiteilijoiden teoksia. Hän on toiminut kirjallisuuden ja taidegrafiikan kustantajana ja tehnyt suomalaista kuvataidetta tunnetuksi niin Italiassa kuin muuallakin maailmassa.

Näyttelyn lähtökohtana on Pieraccinin tuntemus taiteen kyvystä koskettaa. Siten näyttely ei pureudukaan tiettyyn tyylisuuntaan vaan kutoutuu yhteen teoksista, jotka puhuttelevat ja herättävät tunteita.

Teokset vievät katsojansa unenomaisiin, surrealistisiin maailmoihin muun muassa Juhani Linnovaaran, Esa Riipan ja Marjatta Hanhijoen saattelemana. Hannu Hyrskeen teokset hurmaavat humoristisuudellaan ja leikkisyydellään. Lars-Gunnar Nordstöm ja Paul Osipow sen sijaan rytmittelevät teoksiaan abstrakteiksi värisommitelmiksi.

Näyttelyssä on mukana teoksia Göran Augustsonilta, Juhana Blomstedtilta, Marjatta Hanhijoelta, Hannu Hyrskeeltä, Raimo Kanervalta, Pentti Kaskipurolta, Inari Krohnilta, Juhani Linnovaaralta, Elina Luukaselta, Lars-Gunnar Nordströmiltä, Paul Osipowilta ja Esa Riipalta.

Näyttelyn ajan yleisö voi äänestää omaa suosikkiteostaan. Äänestykseen osallistuneiden kesken arvotaan Rolando Pieraccinin lahjoittamaa taidekirjallisuutta sekä yhteensä 8 grafiikanvedosta. Mukana arvonnassa on teoksia muun muassa Elina Luukaselta, Pentti Kaskipurolta ja Paul Osipowilta.

Äänestykseen ja arvontaan voi osallistua 29.5. asti. Arvonnan tulokset julkaistaan toukokuun viimeisenä lauantaina 30.5.2020.