angle-left Kuukauden teos: Nina Ternon Hevonen vuodelta 1978

Kuukauden teos: Nina Ternon Hevonen vuodelta 1978

Nina Terno, Hevonen, 1978 / Joensuun taidemuseo, Annamaija Lankisen kokoelma

35,5 cm x 28 cm x 13,5 cm

Kuukauden teokseksemme laukkasi tämä Nina Ternon pronssinen hevosveistos. Kuvanveistäjä Nina Terno syntyi Viipurissa vuonna 1935. Terno kotiutui perheineen myöhemmin Tampereelle, asuttuaan talvisodan syttymisen jälkeen evakossa eri puolilla Suomea. Monilahjakas Terno opiskeli Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa sekä Sibelius-Akatemiassa. Hän menehtyi 68-vuotiaana Helsingissä vuonna 2003.

Nina Terno on käsitellyt taiteessaan globalisaatiota, ihmisen aiheuttamaa luonnon tuhoutumista ja erilaisia yhteiskunnallisia ongelmia. Keskeisiä aiheita hänen teoksissaan ovat eläin- ja ihmishahmot, joissa on paljon vertauskuvallisuutta. Hevosaihetta Terno on käsitellyt teoksissaan läpi uransa. Hän valjasti taiteelliseen muotoon rakkaan harrastuksensa, ja siitä muodostui yksi hänen läheisimmistä aiheistaan. Hevonen tuo Ternon taiteessa esiin ihmisen ja luonnon välisen ristiriitaisuuden, sillä se kuvastaa elämänilon ohella myös kuolemaa ja tuhoa. Hevonen vertautuu hänen veistoksissaan luonnon voimiin ja kauneuteen.

Veistokset Terno on yleensä valmistanut kipsimuotin sijaan muovaamalla työnsä vahaan, ja valamalla sen pronssiin. Alkuperäinen vahaveistos sulaa valussa, jolloin teoksesta tulee uniikki eikä siitä ole mahdollista tehdä uusia valoksia. Valukuonasta jää veistoksen pintaan Ternon teoksille tyypillinen patina.

Kuvan veistos on tällä hetkellä nähtävissä Tuupovaarassa Galleria Annamaijassa. Nina Ternon kädenjälkeä voi nähdä myös täällä Joensuun taidemuseon pihassa Maiju Lassilan muistomerkissä (1969–1972).

Valitsemme Pohjois-Karjalan museo Hilma kanssa vuorokuukausin kokoelmiimme kuuluvan esineen tai teoksen, jota esittelemme tarkemmin verkossa.

Nina Terno, Hevonen, 1978.