angle-left Kulttuurikahvila: Aikamatka ääneen 1.3. klo 16-18

Kulttuurikahvila: Aikamatka ääneen 1.3. klo 16-18

Kulttuurin unelmavuoden kolmas kulttuurikahvila järjestetään keskiviikkona 1. maaliskuuta Onnin juhlasalissa klo 16-18. Tapahtumaan ja museoon on vapaa sisäänpääsy kyseisenä päivänä klo 16-19.

Maaliskuun Kulttuurikahvilassa on tarjolla äänimaisemia. Aikamatkalle ääneen lähdemme neljän eri kokoonpanon opastamina:

Juurta ja ääntä – Niina Annika Autenttinen ääni, puuhuilun syvä taajuus sekä rummun matala syke kutsuvat pysähtymään hetkeen. Niina Annikan lempeän juureva runolaulu kuljettaa sinut luontopoluille ja mielesi mättäiltä ajan toiselle puolen.

Viulumiehet on kahden joensuulaisen viulisti-laulajan, Einari Kärnän ja Onni Toikan, duo. Duo yhdistelee pohjois-karjalaisia perinnetekstejä tietokoneella akustisen materiaalin pohjalta luotuihin äänimaisemiin. Viulumiesten ohjelmisto sisältää muun muassa tiukkaa jytkytystä.

Jaap Klevering Musiikin lähtökohtana on oman äänen muokkaaminen efektilaitteilla, äänittäen ja toistaen. Konsertti rakentuu kuiskauksista ja huudahduksista, narinasta ja hengityksestä, sanojen tapaisista äänteistä ja vaatimattomista sävelkuluista, jotka äänityksen, toiston ja digitaalisen muokkauksen kautta luovat rytmin ja omanlaisensa äänimaailman. Esitys on täysin improvisoitu. Teoksessa etsitään oman äänen ja laitteiden välisiä mahdollisuuksia. Jos musiikki konsertin alussa tuntuu hämmentävältä, muuttuu se matkan varrella hauskaksi, rauhoittavaksi ja rentouttavaksi. Teksti Sirpa Sutinen, Pogostan Sanomat, 25.10.2021

Sähkökehto Viimeisimmässä audiomuotoisessa iteraatiossaan Sähkökehto ammentaa kansanmusiikillisista elementeistä sekä noisen estetiikasta. Tehosekoittimeen heitettäessä kantele, säröpedaaleja ja jousikaikutankki syntyy äänipirtelö, jossa jokainen maku taistelee elintilastaan.

Kulttuurikahvilaan on vapaa pääsy. Halutessaan voi ostaa kahvilipun alakerran lipunmyynnistä hintaan 5 € (sis. kahvi/tee + pulla). Kahvi tarjoillaan juhlasalissa museon toisessa kerroksessa.

Jokilaakso ja teksti