angle-left Joensuun museoiden hankkeessa suunnitellaan uusia äänioppaita koomikko Johanna Keinäsen kanssa

Äänioppaat käännetään neljälle kielelle, ja ne valmistuvat keväällä 2021.

Joensuun museoiden Museums in Focus -hankkeen suunnittelemien äänioppaiden käsikirjoittajana toimii koomikko ja käsikirjoittaja Johanna Keinänen. Keinänen on tunnettu komiikan ohella myös monista näytelmäkäsikirjoituksista ja koreografiatöistä. Museot suunnittelivat äänioppaita työpajoissa käsikirjoittajan kanssa, jotka järjestettiin jokaisessa museokohteessa viikolla 30. Työpajojen jälkeen toiminta jatkuu käsikirjoituksen ja äänityksien parissa. Äänioppaista tehdään myös käännökset englanniksi, venäjäksi ja kiinaksi.

Joensuun museoiden kävijät pääsevät lähitulevaisuudessa käsiksi äänioppaisiin, joissa huumorin ja vuoropuhelun avulla tuodaan uusia näkökulmia museoiden näyttelyihin. Äänioppaat valmistuvat keväällä 2021 Joensuun taidemuseo Onniin, Pohjois-Karjalan museo Hilmaan sekä Joensuun bunkkerimuseoon.

Museums in Focus: Kulttuuripalveluiden kehittäminen kiinalaismatkailijoille -hanke (KA9021) suunnittelee äänioppaat Joensuun museoihin neljälle kielelle: suomeksi, englanniksi, venäjäksi ja kiinaksi. Hanke on osa Karelia Cross-Border Cooperation -ohjelmaa, jota rahoittaa EU, Suomi ja Venäjä. Hankkeen tarkoitus on tukea kulttuurimatkailun kasvua Pohjois-Karjalaan äänioppaiden ja käännösten avulla.

Hanketiimi ja museoiden henkilökuntaa vierailemassa Joensuun bunkkerimuseolla

Lisätietoa / Tiedustelut