Här-är-du

Innehållspresentatör

angle-left Joensuun museoista Pohjois-Karjalan alueellinen vastuumuseo

Joensuun museoista Pohjois-Karjalan alueellinen vastuumuseo

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt päätöksen museoiden valtionosuuksista ja alueellisista vastuumuseoista. Joensuun museot eli Pohjois-Karjalan museo ja Joensuun taidemuseo toimivat vuoden 2020 alusta Pohjois-Karjalan alueellisena vastuumuseona. Alueellisiksi vastuumuseoiksi on hyväksytty 31 museota ja valtakunnallisiksi vastuumuseoiksi 17 museota. Valtionosuuden piiriin on päässyt kaikkiaan 124 museota.

”Päätös oli Joensuun museoille odotettu”, toteaa museonjohtaja Tarja Raninen-Siiskonen. ”Saimme vastuullemme alueellisen museotoiminnan kehittämistehtävät sekä alueelliset kulttuuriympäristö- ja taidemuseotehtävät. Luonnonperinnön osalta tehtävistä huolehtii Kuopion luonnontieteellinen museo. Päätöstä ennakoitiin laittamalla avoimeksi alueellisen kulttuuriympäristön hoidosta vastaavat arkeologin ja amanuenssin tehtävät. Molempien tehtävien osalta haku on päättynyt ja valinta tehdään marraskuun aikana”, museonjohtaja kertoo.

Museonjohtajalle on tuottanut iloa myös se, että Joensuun museoiden valtionosuuden euromääräinen korotus on lähes 120 000 euroa. Lisäys johtuu siitä, että Joensuun museot saivat merkittävän korotuksen kulttuuriympäristötehtävien hoitoa varten.

Joensuun taidemuseo