Här-är-du

Innehållspresentatör

angle-left Hugo Simberg -luento ja Simbergin grafiikkaa esillä

Hugo Simberg -luento ja Simbergin grafiikkaa esillä

Taidemuseossa järjestetään keskiviikkona 10.4. Hugo Simberg -aiheinen luento. Kolmannen kerroksen käytävässä on myös esillä Simbergin grafiikkaa muutaman viikon ajan.

Hugo Simberg, Kuoleman puutarha (1897)
Suomen tietokirjailijat ry ja taidemuseo Onni järjestävät keskiviikkona 10.4. klo 18 taidemuseon juhlasalissa Hugo Simbergin elämää käsittelevän luentotilaisuuden. Luennoimaan saapuu Simbergin elämäkerran kirjoittanut tietokirjailija, FT Helena Ruuska. Luento sisältyy taidemuseon pääsymaksuun.

Taidemuseon kolmannen kerroksen käytävään on luennon teeman mukaisesti asetettu esille Simbergin grafiikantöitä vuosilta 1897–1900. Mukana on taiteilijalle ominaisia piruhahmoja sekä yksi versio tunnetusta Kuoleman puutarha -aiheesta. Teokset kuuluvat Joensuun taidemuseon kokoelmiin, ja ne ovat esillä viikoilla 13–17.

Helena Ruuska luennoi aiheesta ”Tuttu ja tuntematon Hugo Simberg sekä Haavoittunut enkeli”. Ruuskan kirjoittama elämäkertateos Hugo Simberg – Pirut ja enkelit (WSOY 2018) on saanut Lauri Jäntin tunnustuspalkinnon, ja se valittiin yhdeksi vuoden 2018 kauneimmista tietokirjoista. Lisäksi teos oli ilmestymisvuonnaan ehdolla tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi.

Perusteellisen tutkimustyön tuloksena syntynyt kirja paljastaa suomalaisen symbolismin mestarin elämästä ja taiteesta paljon uutta. Lähteenä on käytetty mm. Simbergin laajaa kirjeenvaihtoa. Simberg oli luonnonlapsi, joka kaipasi yksinäisyyttä ja rauhaa, mutta samalla janosi sosiaalisuutta, ystävyyttä, rakkautta ja hullutuksia.

Kuvan teos: Hugo Simberg, Kuoleman puutarha (1897)

Hugo Simberg, Kuoleman puutarha (1897)