Här-är-du

angle-left Joensuun taidemuseo Onnissa juhlistetaan Joensuu-päivää

Joensuun taidemuseo Onnissa juhlistetaan Joensuu-päivää

YLI 60 METRIÄ POHJOISKARJALAISTA KULTTUURIPERINTÖÄ

Tiistaina 29.11.2022 klo 12 Joensuun taidemuseo Onnissa juhlitaan Joensuu-päivää ja Pohjois-Karjalan alueen kulttuuriperintöä kaikille avoimessa Metrikaupalla kulttuuriperintöä -tilaisuudessa.

Tapahtumaan on vapaa pääsy ja se on osa Joensuu-päivän ohjelmaa. Tilaisuuden järjestää Joensuun museoiden Osallisuutta ja etsivää kulttuuriperintöä -hanke.

Tapahtuman ohjelmassa on Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kulttuuriasiantuntija Hannele Autin puheenvuoro kulttuuriperinnöstä, Jorma Kinnusen runonlausuntaa sekä Joensuun museoiden Osallisuutta ja etsivää kulttuuriperintöä -hankkeen toiminnan esittelyä. Esillä on myös valokuvia hankkeesta sekä yli 60 metriä pohjoiskarjalaisilta kerättyjä kirjoituksia ja piirroksia heidän ajatuksistaan ja kokemuksistaan paikalliseen kulttuuriperintöön liittyen. Tilaisuudessa kohotetaan malja pohjoiskarjalaiselle kulttuuriperinnölle. Museonäyttelyihin on vapaa pääsy klo 10–16.

Joensuun museoiden Osallisuutta ja etsivää kulttuuriperintöä -hankkeessa on kartutettu vuorovaikutuksellisin keinoin tietoutta kulttuuriperinnöstä Pohjois-Karjalan alueella, osallistuttu tapahtumiin ja tehty samalla tutuksi Joensuun museoita Pohjois-Karjalan alueellisena vastuumuseona. Tavoitteena on ollut herätellä keskustelua kulttuuriperinnöstä sekä innostaa alueen asukkaita havaitsemaan ja vaalimaan kulttuuriperintöä heidän omassa elämässään ja lähiympäristössään. Hanketta rahoittaa Museovirasto.

Vuodesta 2020 alkaen Joensuun museot eli Pohjois-Karjalan museo ja Joensuun taidemuseo ovat toimineet Pohjois-Karjalan alueellisena vastuumuseona. Vastuumuseotoiminta on museolain ohjaamaa. Joensuun museoiden tehtäviä alueellisena vastuumuseona ovat pohjoiskarjalaisten museotoimijoiden tukeminen kulttuuriperintötyössä, alueellisen taidemuseotyön koordinointi, sekä rakennetun ympäristön ja arkeologisen kulttuuriperinnön asiantuntijaviranomaisena toimiminen.

Lisätietoja:

Reetta-Mari Kellokoski