angle-left M_itä? Nykytaiteen biennaali Mikkelin taidemuseossa

M_itä? Nykytaiteen biennaali Mikkelin taidemuseossa

Biennaali on Mikkelin, Kuopion ja Joensuun taidemuseoiden sekä Taiteen edistämiskeskuksen yhteisprojekti.

Mikkelin taidemuseossa avataan ensi viikolla vuoden 2021 M_itä? Nykytaiteen biennaali. Näyttely on esillä 12.6.–10.10.2021.

M_itä? Nykytaiteen biennaali on uudenlainen kahden vuoden välein toistuva nykytaiteen näyttelykokonaisuus Itä-Suomessa. Kyseessä on laaja näyttelyprojekti, joka toteutetaan yhteistyössä Kuopion, Mikkelin ja Joensuun taidemuseoiden sekä Taiteen edistämiskeskuksen kesken. Ensimmäistä kertaa biennaali järjestettiin Kuopiossa vuonna 2019.

Mikkelissä tänä kesänä nähtävän näyttelyn on kuratoinut Jani Leinonen. Mikkelin taidemuseon näyttelytilojen lisäksi biennaalin teoksia on sijoitettu Mikkelin kaupungin keskustaan ja lähiympäristöön.

Mikkelin biennaaliin haettiin teosehdotuksia Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan taiteilijoilta teemalla ”paras mahdollinen maailma”. Teosehdotuksia tuli 65 taiteilijalta tai taiteilijaryhmältä. Kuraattori Jani Leinonen valitsi biennaaliin yhteistyömuseoiden kuraattoreiden kanssa 12 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää.

Vuoden 2021 biennaalissa ovat mukana seuraavat taiteilijat: Jaakko Autio, Emma Fält, Reetta Gröhn-Soininen, Marjo Hallila, Antti Immonen, työryhmä Unski Immonen ja Väinö Makkonen, Ville Löppönen, Jaana Partanen, Antti Rönkä, Hanna Vahvaselkä, Iida Valkonen ja Tarja Wallius.