angle-left Kiinalaisen taiteen kokoelmanäyttely jälleen avoinna

Kiinalaisen taiteen kokoelmanäyttely jälleen avoinna

Uudistettu näyttely jää esille toistaiseksi museon kolmanteen kerrokseen.

Haudanvartija-veistos

Joensuun taidemuseo Onnin kiinalaisen taiteen näyttely on taas avoinna. Aikaisemmin museon kolmannen kerroksen käytävässä ollut näyttely on uudistettu ja siirretty omaan näyttelyhuoneeseensa kolmannen kerroksen päätyyn.

Kiinalaisen taiteen näyttelyyn kuuluu veisto- ja maalaustaidetta eri vuosituhansien ja Kiinan dynastioiden ajalta. Esillä on muun muassa hautaveistoksia, silkkimaalauksia ja pronssisia rituaaliesineitä. Näyttely jää esille toistaiseksi osana museon pysyvää näyttelytarjontaa.

Taidemuseo Onnin kiinalaiset esineet ovat peräisin pääasiassa Onni Okkosen kokoelmasta, joka lahjoitettiin museolle vuonna 1964, sekä Liisa ja Otto Kotovuoren vuosina 2010–11 tekemästä lahjoituksesta.

Kuvassa Haudanvartija-veistos Tang-dynastian ajalta (618–907). Onni Okkosen kokoelma, Joensuun taidemuseo. Kuva: Joonas Räsänen

Haudanvartija-veistos