angle-left Veljekset Turunen -näyttely avautuu 7. marraskuuta

Veljekset Turunen -näyttely avautuu 7. marraskuuta

Reijo ja Harri Turusen uusien teosten aiheita ovat ilmasto, luontosuhde ja muutoksen väistämättömyys.

Harri Turunen, Nemesis 2019

Joensuun taidemuseo Onnissa alkaa 7. marraskuuta 2019 pohjoiskarjalaisten taiteilijaveljesten, Reijo Turusen ja Harri Turusen uusista teoksista koostuva näyttely. Näyttelyn keskeinen teema on muutos, ja aiheeseen pureudutaan sekä henkilökohtaisen elämän että ilmaston kannalta. Näyttely on avoinna 2.2.2020 saakka.

Reijo Turusen (s. 1953) teoksissa perinteinen piirustusväline, hiili, kytkeytyy ilmastonmuutoksesta käytävään keskusteluun. Näyttelytilaan kohoaa monimerkityksinen hiilipiikki, ja myös maalausten aiheissa toistuvat luontomme tärkeät hiilinielut, metsät ja suot.

Harri Turunen (s. 1960) yhdistelee teoksissaan useita tekniikoita ja materiaaleja, esimerkiksi valokuitua, ääntä, vaneria ja muovihelmiä. Pohdinnan aiheena ovat elämän väistämättömät muutokset, kuten taiteilijan äidin kuolema. Näyttelytilan äänet ja jäävuoriaiheet puolestaan viittaavat käynnissä olevaan, ihmiskunnan itse aiheuttamaan muutokseen.

Yleisöopastukset näyttelyyn

• ke 20.11. klo 17
  • ke 4.12. klo 17
  • ke 8.1. klo 17
  • ke 29.1. klo 17

Taiteilijatapaaminen

• la 18.1. klo 13

Tapahtumat sisältyvät museolipun hintaan (5/3 euroa, pääsy myös Museokortilla).

Lue lisää näyttelystä

Teoskuva: Harri Turunen, Nemesis 2019 (yksityiskohta)

Harri Turunen, Nemesis 2019 (yksityiskohta)