angle-left Tarja Malisen interaktiivinen Onni-teos julki taidemuseossa

Tarja Malisen interaktiivinen Onni-teos julki taidemuseossa

Tarja Malisen Onni-teos

Joensuun taidemuseon NÄKY & TÄKY -hanke sai jatkoa 25. helmikuuta, kun museossa julkistettiin joensuulaisen kuvataiteilija Tarja Malisen Onni-teos. Interaktiivinen, digitaalisia elementtejä hyödyntävä veistos on suunnattu erityisesti lapsille ja nuorille, joille halutaan tarjota uudenlaisia tapoja kokea taidetta ja osallistua siihen. Teos jää esille museon ala-aulaan toistaiseksi.

Museon yleisistä käytänteistä poiketen Onni-teosta saa ja jopa pitää koskea. Teoksen osana olevaan palloon ilmestyy kosketuksesta liikkuvaa kuvaa. Veistoksessa esiintyy Malisen aiemmista töistä tuttu lapsihahmo. Hahmon vaatteiden väritystä voi myös muokata tarkoitusta varten suunniteltujen värityskorttien avulla, jotka skannataan erityiseen puhelinsovellukseen. Teoksen teknisestä toteutuksesta vastaa Kunstventures Oy.

NÄKY & TÄKY -hankkeen ensimmäinen osa toteutettiin marraskuussa 2018, kun museorakennuksen julkisivulle heijastettiin NÄKY-videomappingteos. Hankkeen rahoittaa Jenny ja Antti Wihurin rahasto alueellisena kummitoimintanaan 75-vuotisjuhlavuoden merkeissä.

Tarja Malisen Onni-teos