Julkinen taide

Näillä sivuilla voit tutustua Joensuun kaupunkialueen julkisiin taideteoksiin ja muistomerkkeihin.

Teoksia voi suodattaa kaupunginosan tai teostyypin mukaan. Avoimella sanahaulla teoksia voi hakea esim. taiteilijan nimellä.

Nollaa valinnat

angle-left Olet tässä/You Are Here

Olet tässä/You Are Here

Arja Valkonen-Goldblatt, 2000

Sijainti: Joensuun Tiedepuisto, Länsikatu 15

Joensuun Tiedepuiston julkisiin taideteoksiin kuuluu Olet tässä / You are here -teoskokonaisuus, jonka on suunnitellut taidemaalari Arja Valkonen-Goldblatt (s. 1950). Teoksen ensimmäinen osa on tulijaa vastassa heti Tiedepuiston aulassa, toinen osa sijaitsee auditorion ulkoseinällä ja lattialla. Pylväiden ja seinän väliin jäävään tilaan sijoittunut teos on tarkoitettu ohikulkijalle eräänlaiseksi matkaksi. Taiteilijan mukaan työn lähtöajatuksena on ollut löytämisen ja löytöjen yllätyksellisyys ja samanaikainen tavanomaisuus, arkisuuskin.

Teoksen ensimmäinen osa koostuu metallista leikatuista maalatuista muodoista. Näiden eteen on sijoitettu kuvioita, joiden aiheet nousevat laajalti elämän eri osa-alueista. Punaiset pisteet osoittavat katsojan sijainnin. Teoksen toisessa osassa edellisen osan suljetut muodot aukeavat sisäänpäin kolmiulotteisina, seinään kaiverrettuina värillisinä onkaloina. Yhdessä onkalot muodostavat visuaalisen ja sisällöllisen kokonaisuuden, mutta niitä voidaan tarkastella myös yksittäisinä kohteina.

Muita Joensuun Tiedepuiston julkisia taideteoksia:

• Paluu tulevaisuuteen
  • Suuri impressio

Julkinen taide ja muistomerkit -sivun päivityksestä vastaa Joensuun taidemuseo.

Päivitykseen liittyvät yhteydenotot:
taidemuseo@joensuu.fi

Anna palautetta alla olevan linkin kautta, jos veistos tai muistomerkki on töhritty tai rikottu.

Täytä palautelomake